Tuesday, October 07, 2008

New article about Fred's painting in Dagbladet.



Franks tavla var ett riktigt konstklipp

Vilket klipp. Den man som köpte den stora tavla som hängt i Frank Andersson lägenhet i Sundsvall och som kronofogden klubbade bort i fredags är värd minst 60 000 kronor. Mannen köpte den för 600 kronor.

värd 60 000. Tavlan såldes för första gången på en utställning i Trollhättan. I dag är den värd mijnst 60 000 kronor men gick för 600 kronor på en exekutiv auktion efter Frank AnderssonFoto: Hans-Göran Engström

Det var i fredags som kronofogden i Sundsvall sålde ut bohaget från Franks lyxvåning i Sundsvall.

Frank är skyldig hyresvärden Norrvidden drygt 100 000 kronor i obetalda hyror.

På auktionen, som samlade rekordpublik, gick en stor tavla för struntsumman 600 kronor.

I dag säger konstnären själv, Fredrik T Lindberg, till Dagbladet:

– Jag tror att sålde tavlan på en av mina första utställningar i Trollhättan.

• Vad är den värd i dag?

– Minst 60 000 kronor. Så mycket skulle jag få om den var med på någon av mina utställningar.

Fredrik T Lindberg är en utbildad konstnär och bara i år har han varit representerad på två utställningar i New York och kommer inom kort att medverka i två kända konsttidskrifter i London.

– Just nu befinner jag mig i Sverige, annars är England min bas, berättar Fredrik T Lindberg.

I England och USA går han under namnet Fred Lindberg eller bara Fred.

Han vill gärna komma i kontakt med den man som köpte tavlan i Sundsvall.

Men i går kunde ingen på kronofogden svara på den frågan.

Men mannen gjorde ett rejält klipp. Från 600 kronor till 60 000.

Förlorarna heter Frank Andersson. Och kronofogden

Fotnot:

Auktionen i Sundsvall inbringade totalt 5 000 kronor.

Arne Åkerlund 060-66 35 43

Publicerad 7 oktober 2008

DAGBLADET

No comments: